• budynek2.png
  • rpa.png
  • rpab1.png
  • rpab2.png

13 maja 2017 r. około godziny 7:00 wyjechaliśmy na, tradycyjną już, wycieczkę do Wilna. Podróż trwała stosunkowo długo, bo prawie 14 godzin, ale w autokarze panowała przyjemna atmosfera i każdy znalazł sobie jakieś zajęcie. Na granicy z Litwą zatrzymaliśmy się w restauracji, gdzie zjedliśmy ciepły posiłek. Po 22:00 dotarliśmy do naszego hotelu „Panorama”, który znajdował się w samym centrum miasta, niedaleko Ostrej Bramy.

Hotel zrobił na nas duże wrażenie, ponieważ warunki, w jakich spaliśmy, były bardzo dobre, a śniadania obfite i smaczne.

Pierwszego dnia poznaliśmy naszą panią przewodnik, nauczycielkę z zaprzyjaźnionej polskiej szkoły w Rudaminie, która opowiedziała nam wiele ciekawych rzeczy o Wilnie. Zwiedzanie zaczęliśmy od Ostrej Bramy, miejsca ważnego dla Polaków nie tylko ze względu na religię, ale także ze względu na kontekst kulturowy i literacki. Tuż obok mieści się Klasztor Bazylianów, który w czasach panowania w Wilnie senatora Nowosilcowa zamieniony został na więzienie. To tu właśnie przebywał Adam Mickiewicz wraz z grupą Filomatów, tu także umiejscowiona jest scena więzienna III części „Dziadów”. Następnie zobaczyliśmy wiele pięknych kościołów i cerkwi ( na przykład Kościół św. Piotra i Pawła, Kościół św. Anny, Katedra św. Stanisława). W trakcie zwiedzania mieliśmy 2-godzinną przerwę, podczas której, w uroczych restauracjach mieszczących się na głównej ulicy starego miasta, mieliśmy okazję posmakować specyficznej i dość tłustej (głównie potrawy mączne, tłuszcz, skwarki i śmietana) litewskiej kuchni i kupić pamiątki.

W następnych dniach udaliśmy się do zamku w Trokach. Był to niesamowity widok, ponieważ zamek znajdował się na jeziorze Galwe, wokół niego pływały łódki, a dodatkową atrakcją była piękna pogoda. W Trokach, miasteczku, które zamieszkiwali niegdyś Karaimowie, posmakowaliśmy także ich tradycyjnego specjału – kibini.

Później wybraliśmy się na wileńską Wieżę Telewizyjną, gdzie mogliśmy odpocząć po zwiedzaniu, napić się czegoś oraz pooglądać wspaniałą panoramę Wilna.

Kolejnym punktem wycieczki było muzeum Adama Mickiewicza, w którym dowiedzieliśmy się wielu cennych i „niepodręcznikowych” informacji na temat poety.

Interesującym miejscem, jakie mieliśmy okazje zobaczyć, był cmentarz na Rossie, który wywarł na wielu z nas ogromne wrażenie.

Ostatniego dnia spędziliśmy czas w Gimnazjum w Rudaminie. Nasi przyjaciele z Litwy zaprosili nas na uroczystość z okazji 10-lecia szkoły. Byli bardzo gościnni i przyjęli nas z otwartymi rękoma.

Wycieczka była bardzo udana. Każdy z nas był zadowolony. Na pewno zapamiętamy ją na długo.