fbpx
  • ban09.jpg
  • ban10.jpg
  • ban11.jpg

W dniach od 31 marca do 5 kwietnia 2019 r. klasy drugie LOTE miały przyjemność uczestniczyć w wymianie polsko-niemieckiej ze szkołą z Poczdamu, leżącego koło Berlina. Po drodze autokar zatrzymał się w Dreźnie, dzięki czemu mogliśmy zwiedzić część tego pięknego miasta. Wieczorem, po dotarciu do celu, uczniowie spotkali się ze swoimi przyjaciółmi, poznanymi w październiku w trakcie ich wizyty w Polsce, oraz ich rodzinami.

Następnego dnia pociągiem udaliśmy się do Berlina. Po dotarciu na dworzec główny poszliśmy do Reichstagu, z którego dachu, a dokładniej kopuły podziwialiśmy widok miasta. Następnie udaliśmy się pod bramę Brandenburską. Spod bramy udaliśmy się do muzeum Pergamonu, które mogliśmy swobodnie zwiedzać, a następnie przemieściliśmy się na plac poczdamski do punktu widokowego, z którego po raz kolejny podziwialiśmy panoramę Berlina. Następnie udaliśmy się na obiad i zakupy w Sony Center i wróciliśmy do Poczdamu, również pociągiem. Niestety z uwagi na strajk pracowników komunikacji miejskiej, byliśmy zmuszeni do poruszania się po Berlinie na własnych nogach.

Po powrocie z Berlina udaliśmy się do małego parku, w którym następnie uprawialiśmy różne dyscypliny sportu i rozmawialiśmy. Pod wieczór podzieliliśmy się na małe grupki, których aktywności zależały od osób, które nas przyjmowały.

Następnego dnia udaliśmy się do szkoły, która organizowała tę wymianę. Najpierw zobaczyliśmy jak wyglądają lekcje w tamtejszych placówkach oświatowych, a następnie udaliśmy się do szkolnego kościoła, w którym odbyło się oficjalne powitanie, a także dowiedzieliśmy się czegoś więcej o samej szkole. Po przywitaniu udaliśmy się do szkolnej stołówki, gdzie mogliśmy się pożywić, a potem na szkolną przystań. Na miejscu dostaliśmy kamizelki ratunkowe oraz wiosła, po czym kazano nam wsiąść do łodzi i wiosłować. Krótki rejs był bardzo przyjemny i dla większości w miarę suchy.

Następnie udaliśmy się swoimi środkami transportu – rowerami lub komunikacją miejską – pod bramę wejściową parku Sanssouci. W parku zobaczyliśmy z zewnątrz przepiękny pałac, o tej samej nazwie, co park, który jest dumą i znakiem rozpoznawczym Poczdamu. Zobaczyliśmy także Nową Oranżerię – inny pałac na terenie parku. Następnie w ramach naszego czasu wolnego udaliśmy się do innego parku, w którym graliśmy w piłkę i ponownie udowodniliśmy, że w piłkę gramy lepiej od Niemców. Po udanym meczu, z którego wszyscy byli zadowoleni, udaliśmy się na obrzeża miasta, gdzie zrobiliśmy ognisko i grill.

Następnego dnia udaliśmy się autokarem do Domu Konferencji w Wannsee. Na miejscu wysłuchaliśmy historię konferencji oraz mieliśmy warsztaty na tematy związane z jej skutkami. Po powrocie do Poczdamu ponownie podzieliliśmy się na grupy i tego dnia już niczego razem nie robiliśmy.

Ostatni dzień wymiany zaczęliśmy od porządnego wyspania się, a następnie spotkaliśmy się koło pałacu Cecilienhof, w którym odbyła się konferencja Poczdamska. Zwiedziliśmy od środka ten piękny pałac, po czym udaliśmy się do innego pałacu – Belwederu. Następnie osoby przyjmujące nas pokazały nam swoje ulubione miejsca. Na zakończenie spotkaliśmy się wszyscy w szkole, gdzie po raz kolejny rozegraliśmy mecz piłki nożnej, a następnie przenieśliśmy się na Freundschaftsinsel, gdzie miło spędziliśmy ostatni wieczór wymiany.

Wszyscy bardzo miło spędziliśmy czas i smuciliśmy się, że to już koniec tej wspaniałej wymiany.