Przygoda Życia na Półkuli Południowej

Wymiana Uczniowska LOTE 2024

Wymiana uczniowska LOTE z Paul Roos Gymnasium (RPA) 2024 dobiegła końca. Wszyscy możemy zgodnie stwierdzić, iż była to niezwykła przygoda, której nigdy nie zapomnimy. Mieliśmy okazję doświadczyć życia w całkiem innym, nieznanym dla nas świecie. Codziennie zadziwiały nas zwyczaje, kultura, klimat oraz tamtejsza ludność. Wymiana trwała 2 tygodnie (15.02-29.02.2024) i każdego dnia mieliśmy okazję zobaczyć i przeżyć coś nowego.

Afrykańska Przygoda: Odkrywanie Kapsztadu, Natura, Sztuka i Francuski Urok

W jednym z pierwszych dni wybraliśmy się do Kapsztadu, gdzie wraz z naszymi gospodarzami zwiedzaliśmy nabrzeże oraz Zeitz Museum – muzeum sztuki nowoczesnej, niegdyś będące silosem zbożowym. W ten sam dzień wyjechaliśmy kolejką na Table Mountain – nowy siódmy cud świata. Z góry mieliśmy wspaniały widok na panoramę Kapsztadu, dojrzeliśmy także wyspę Robben, na której był więziony przez 27 lat Nelson Mandela. Mieliśmy również niepowtarzalną okazję na kąpiel w towarzystwie pingwinów na Boulders Beach. Słoneczne popołudnie spędziliśmy na plaży z pięknym widokiem na morze. Był to cudowny relaks, którego każdy z nas potrzebował po długiej (prawie 24 h), wyczerpującej podróży. Zobaczyliśmy też pomnik upamiętniający język afrykanerski – Paarl Taalmonument, mieliśmy okazję posłuchać ekspertki, która opowiedziała nam historię powstania tego języka. Oczywiście zwiedziliśmy też Stellenbosch, w którym mieści się Paul Roos Gymnasium, nasza szkoła partnerska. Na koniec dnia wybraliśmy się do Rupert Museum, czyli muzeum południowoafrykańskiej sztuki nowoczesnej, ufundowane przez jednego z najbogatszych mieszkańców Stellenbosch i RPA.  Pojechaliśmy też do Franschhoek (Francuski zakątek), gdzie odwiedziliśmy Muzeum Hugenotów i Motor Museum, ale udało nam się też zwiedzić samo miasto, które zadziwiało swoimi zabytkami i klimatyczną atmosferą.

Inne Oblicza Afryki: Wycieczka do Kaymandi i Spotkanie z Egzotyczną Fauną

Wycieczką, która zdecydowanie zapadła nam wszystkim najbardziej w pamięć, była wycieczka do Kaymandi. To teren, przez niektórych uznawany za część Stellenbosch. Mieszczą się tam głównie slumsy, które ciągną się aż po horyzont, wzdłuż i wszerz. Było to bardzo otrzeźwiające doświadczenie, które otworzyło nam oczy. Sklepy oraz wszelkie usługi mieściły się w przenośnych kontenerach. Zobaczyliśmy przedszkole, liceum oraz swego rodzaju świetlicę dla dzieci. Prócz tego uczyliśmy się grać na bębnach oraz spróbowaliśmy ichniejszego jedzenia.

Jedną z ostatnich zapewnionych nam atrakcji było mini safari i zwiedzanie winiarni. Z bliska zobaczyliśmy żyrafy, zebry oraz inne egzotyczne zwierzęta w ich naturalnym środowisku, m.in. springboki (skoczniki antylopie), czyli narodowe zwierzę RPA.

Paul Roos Gymnasium: Sport, Edukacja i Międzynarodowa Wymiana KulturowaPoczątek formularza

Wspomnieć należy oczywiście o samej szkole Paul Roos Gymnasium, w której mieliśmy okazję przebywać oraz wziąć udział w lekcjach. Jest to męska szkoła, głównie sportowa, do której uczęszcza ponad 1300 uczniów. Szkolny kampus był ogromny, znajdowało się tam niezwykle dużo boisk do wszelkich sportów, kilka basenów, zamknięte hale sportowe, oprócz tego wiele, osobnych budynków lekcyjnych, specjalny oddział muzyczny, kawiarenka oraz sklep ze szkolnymi ubraniami. Język angielski jest jednym z 11 języków urzędowych w RPA, ale mieliśmy też okazję ćwiczyć nasz niemiecki na wspólnych lekcjach. Mogliśmy się wykazać naszą kreatywnością oraz znajomością języka, kiedy wspólnie z naszymi gospodarzami tworzyliśmy projekty oraz przedstawiliśmy prezentacje. Nie można w końcu zapomnieć o tym, iż wymiana kierowana była do grupy DSD, ponieważ Paul Roos Gymnasium należy tak jak LOTE do ekskluzywnego grona szkół PASCH- partnerów Republiki Federalnej Niemiec, które umożliwiają między innymi zdawanie egzaminów międzynarodowych z języka niemieckiego.

Podsumowując, wymiana była dla nas nie tylko przyjemnym odpoczynkiem, ale również okazją do poszerzenia naszych horyzontów. Była to niepowtarzalna okazja, dzięki której zaznaliśmy egzotyki, poznaliśmy kolejną część świata oraz nowych ludzi, których nie sposób będzie zapomnieć. Po raz kolejny sprawdziło się stare przysłowie: Reisen bildet! Jesteśmy dozgonnie wdzięczni organizatorkom tej wymiany, która trwa już od 2012 roku! Gdybyśmy tylko mogli, zdecydowanie wzięlibyśmy udział raz jeszcze w tak niezwykłej przygodzie!

Kinga Weber, Matylda Sikora (kl. 3B)